Ontwikkelingen in de Nederlandse binnenvaart

De huidige situatie in de binnenvaart is niet om over naar huis te schrijven. Gezinnen die leven van de binnenvaart hebben het moeilijk. De sector in de binnenvaart stijgt weliswaar licht maar  zit nog steeds in zwaar weer.

Groei binnenvaart wordt geremd

De zeeoverslag in de Zeeuwse Havens daalt bijvoorbeeld, maar de binnenvaart stijgt gestaag. In 2013 werd er 2 miljoen ton meer vervoert dan in 2012 via de binnenvaart. De containerbinnenvaart wordt gekenmerkt door inefficiënties die onder andere de groei van deze modaliteit belemmeren. Daardoor krijgt de binnenvaart niet de mogelijkheid om sterk te groeien.
Voorbeelden van deze inefficienties zijn: lange wachttijden en een onvoorspelbare planning. In 2012 ging 43% van het containervervoer over het spoor. In 2035 wordt dit waarschijnlijk 45% van het totale containervervoer.

BTT de nieuwe ontwikkeling

Daarnaast vinden er nog steeds nieuwe ontwikkelingen plaats in de binnenvaart. Zo is in de BTT in ontwikkeld. BTT staat hier voor Barge Terminal Tilburg. Dit maakt het mogelijk om containertransport filevrij van Rotterdam naar Tilburg te vervoeren. De BTT ofwel Barge Terminal Tilburg is een onderdeel van GVT Group of Logistics. Door de BTT is het vervoer vanuit de Rotterdamse haven een stuk efficiënter geworden. Door gebruikt te maken van vervoer per binnenvaart worden JIT deliveries mogelijk. Dit betekent dat klanten kunnen vertrouwen op gegarandeerde aflevertijden door het JIT(Just in Time) management.
Andere voordelen die de BTT biedt zijn besparing in de opslagkosten. De haven van Rotterdam wordt gekenmerkt door hoge opslagkosten. Bij een direct transport per binnenvaartschip naar de Tilburgse terminal  kunnen deze kosten gereduceerd worden.
Naast dat de BTT het vervoer van containers biedt, heeft GVT besloten haar klanten nog aanvullende diensten aan te bieden. Zo kunnen douaneactiviteiten, gasmetingen en het strippen of stuffen van containers geregeld worden.