Gemiddeld 20% langzamer varen voor binnenvaart in Rotterdam

Met het oog op vermindering van luchtvervuiling, moet er vanaf 2013 op 3 verschillendeTrajecten in Rotterdam gemiddeld 20% langzamer gevaren worden door binnenvaartschepen. Dit gaat vooral in samenhang met de aanleg van de Maasvlakte 2, waarvan de eerste containerterminal in 2013 in bedrijf komt.

Omdat de haven flink wordt uitgebreid, gaat ook het transport toenemen, door de vaar snelheid te beperken op deze locaties, zal er geen toename van de luchtverontreiniging plaatsvinden. Naast de snelheidsbeperking voor de binnenvaart, zijn er ook andere beperkingen voor het milieu in de Rotterdamse haven. Vanaf 2013 zijn alleen ´schone vrachtwagens´ toegestaan op de Maasvlakte 1 en 2.

De snelheidsbeperkingen zullen plaatsvinden op de volgende trajecten:

*Op de Nieuwe Maas tussen kilometer 998 en 1002 waar met een maximale snelheid van 13 km/uur zal mogen worden gevaren.

*Op de Oude Maas tussen de Botlekbrug en de Beerenplaat waar met een maximale snelheid van 14km/uur zal mogen worden gevaren

*Op het Hartelkanaal tussen de Harmsenbrug en de splitsing Hartelkanaal – Oude Maas, waar met een maximale snelheid van 13 km/uur zal mogen worden gevaren.

Na een onderzoek van onderzoeksbureau MARIN blijkt dat de lagere snelheden geen invloed hebben op het veilig varen en de veiligheid op het water. Daarbij wordt wel vastgesteld dat er voor de veiligheid 2 specifieke situaties zijn waarbij er uitzonderingen zouden moeten worden gemaakt. Als het hard waait, met windkracht vanaf 7 Beaufort dan wordt de maximumsnelheid opgeheven. Ook combinaties van vier tot zes duwbakken op de Nieuwe Maas hoeven de maximumsnelheid niet aan te houden.