100 miljoen euro voor verkeersmanagement op vaarwegen

Aanpak van knelpunten in het verkeerssysteem op hoofdvaarwegen.

Het kabinet heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besloten 100 miljoen euro te investeren in verkeersmanagement op de Nederlandse vaarwegen. Deze investering, vrijgemaakt uit de FES middelen is vooral gericht op de aanpak van knelpunten in het verkeerssysteem op de hoofdvaarwegen. Door de aanleg van de Tweede Maasvlakte neemt de behoefte aan goede en betrouwbare achterlandverbindingen toe, daardoor worden er investeringen gemaakt in het verbeteren van de actuele verkeersinformatie, efficiënter gebruik  van sluizen en een vluggere afhandeling van ongelukken.

Deze maatregelen zijn door samenwerking van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en partners in de logistieke keten tot stand gekomen om de geprognosticeerde groei van de binnenvaart aan te kunnen. Als er geen structurele verbeteringen op dit gebied worden gemaakt, zullen de wachttijden op vaarwegen en in havens oplopen waardoor het vervoer van goederen zich zal verplaatsen van waterwegen naar landwegen.  Ook zal bij de uitgifte van concessies aan operators van containerterminals op de tweede Maasvlakte door het Havenbedrijf Rotterdam geëist worden dat er van de afgevoerde goederen 45% door de binnenvaart afgevoerd zal worden.

Veilig varen tweede maasvlakteOmdat Nederland een internationaal knooppunt voor goederenvervoer over water is, zijn er investeringen in
het verkeerssysteem nodig om de potentiële groei in transport van goederen op te kunnen vangen om zo de verwachte economische ontwikkeling mogelijk te maken. In de komende jaren wordt het pakket aan maatregelen in samenwerking met de logistieke sector (Havenbedrijf Rotterdam, marktpartijen en de Vlaamse overheid) gerealiseerd. Bij de opening van de Tweede Maasvlakte in 2013 zullen de eerste resultaten merkbaar zijn.

Ook het aspect veilig varen zal bij deze ontwikkelingen in verkeersmanagement op de Nederlandse vaarwegen hoogstwaarschijnlijk niet over het hoofd gezien worden.